Ett enkelt sätt att få lite disciplin med marknadsföring

Publicerat: 20 juni, 2021

Vad händer om du har tagit dig tid att skapa en marknadsföringsplan men är nu så upptagen med att betjäna dina nuvarande kunder att du har svårt att hålla koll på din plan? Att övervaka din marknadsföringsplan, även när du är upptagen, ökar möjligheten att du alltid din pipeline är livlig och fyll av potentiella kunder. Även om du kanske är upptagen just nu, och slutar marknadsföra under några månader, riskerar du att gå på grund och antalet kunder sinar eftersom flödet har stoppats.

För att underlätta och påminna dig själv om marknadsföringens betydelse så kan du t.ex.

– skapa en marknadsföringskalender med aktiviteter. Häng den över skrivbordet på en anslagstavla eller på väggen. Gör en vana att titta på den varje morgon så at den här högaktuell. Lägg däremot inte marknadsföringsplanen i en vacker filmapp i en låda som sällan öppnas… Ett CRM-system är förstås ovärderligt och effektivt för att t.ex. klassificera hur långt en kund har kommit i processen med ditt företag och mycket annat som gör arbetet enklare.
– Försök att integrera dina marknadsföringsaktiviteter i din veckovisa och dagliga att göra-lista. Ange aktiviteterna i din kalender precis som alla dina möten och andra affärsaktiviteter.
– Välj en dag per månad för att granska din marknadsföringskalender i detalj och se tre månader framåt. Vad kommer upp som du behöver förbereda dig för nu?
– Överväg att anställa för att hjälpa till med arbetet och betala bra. Om de kan ta bort några av dina uppgifter som kommer det att frigöra dig att fokusera på annat i den dagliga kärnverksamheten samt risken för utmattningsdepression minskar.

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos Tactic Företagsförmedling. Artiklar är skrivna i generaliserande termer.