Exempel på steg för att förbättra företagsförsäljningen

Publicerat: 21 november, 2021

Ha i åtanke att tillkomsten av nya lösningar på marknaden, som bygger på teknik, innebär en ökad konkurrens mellan varumärken, samtidigt som konsumenterna privilegierar de företag som bäst passar deras behov och har utmärkt kundservice. Kundtjänstpolicyer är en mycket viktig faktor i konsumenters val och lojalitet till ett varumärke, en produkt eller ett företag.

Idag vill konsumenterna att deras shoppingupplevelse ska gå bortom den direkta försäljningstransaktionen och söker efter ytterligare tjänster, som t.ex. hemleveranser, installation eller underhållsservice.

Om man säljer online bör man tänka på att p.g.a. det stora antalet potentiella köpare så är det svårt att upprätthålla en personlig relation med varje enskild kund, men det är möjligt att kompensera detta genom en lättanvänd webbplats, med tydlig kontaktinformation och utmärkt kundservice.

Ett annat tips är att öka varumärkesannonseringen, antingen genom traditionella kanaler som tv, radio eller press, och genom digitala kanaler, genom att använda digitala marknadsföringsåtgärder som t.ex. inbound-taktik, e-postmarknadsföring och innehållsmarknadsföring,

Att veta vilka ansträngningar som driver din försäljning är viktigt. En fråga skulle till exempel vara vad som lockar besökare till din webbplats? De kan vara artiklar från din blogg eller betala-per-klick-annonser. Dessa åtgärder kan göra ditt varumärke känt, men om de misslyckas med att omvandla besökare till kunder, behövs de en förändring.

Försäljning är motorn för alla företag, så att veta hur man genererar och spårar dem är avgörande för ditt företags tillväxt, så glöm inte att se över din strategi med jämna mellanrum för att maximera den

– Av John Lidén, john.liden@tactic.se, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB. Artiklar är skrivna i generaliserande termer.