Kundlojalitet får företaget att växa mer effektivt

Publicerat: 21 maj, 2021

Ibland kan man få höra att det inte finns något sådant som kundlojalitet längre, men det är inte helt riktigt. Oavsett om det handlar om multinationella företag, internetstartups, familjeägda företag eller något däremellan har många verksamheter lärt sig att engagera sina kunder och få dem att komma tillbaka om och om igen. Kundlojalitet är viktigt då nya kunder är normalt bland de högsta kostnaderna som många företag har, för utan kunden finns det ju inget företag. Kundlojalitet genererar konkreta affärsresultat. När dina kunder är lojala måste du spendera mindre pengar för att få dem att spendera pengar med dig. Det är effektivare att behålla en befintlig lojal kund än att rekrytera en ny kund. Att hålla kunder lojala är det mest effektiva sättet för att växa ditt företag. Att skaffa nya kunder kan vara dyrt – du måste antingen betala en säljare för att övertyga dem om att köpa, eller investera i marknadsföring och annonser för att locka kunder. Det är mycket effektivare att behålla en befintlig lojal kund än att rekrytera en ny kund. När du mäter kundlojalitet kan du börja spåra effekterna av kundservice och förändringar i kundupplevelsen på dina kunders handlingar. Att förstå vad som driver kundlojalitet hjälper ditt företag att växa mer effektivt

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos Tactic Företagsförmedling 0709 – 217 217.