Varför du behöver vara en bra säljare
Publicerat: 24 december, 2021Om du tror att försäljning endast är till för dem som har ett företag men att sälja är något vi gör varje dag utan att inse det, kanske under ett annat namn, och är en handling som vi skulle kunna säga finns i vårt DNA. Och att vara en bra säljare är kanske viktigare än man kan tro. Säljer du inget..? . Men… säljer du inte dig själv när du berättar för någon om dina kunskaper och om det du vill är att övertyga och på något sätt övertyga en annan person så säljer du.
Du gör det när du talar till förmån för ditt favoritband, när du berömmer en film så att din vän ska bli övertygad, även när du rekommenderar ett ställe att äta på för dess läckra smaksättning. Allt säljer, och den enda skillnaden med en konventionell rea är att det inte finns något pris som nödvändigtvis uttrycks i pengar.
Om du tror att försäljning endast är till för dem som har ett företag kanske du ska läsa vad som följer. Att sälja är något vi gör varje dag utan att inse det, kanske under ett annat namn, men det är en otroligt mänsklig handling som vi skulle kunna säga finns i vårt DNA. Och att vara en bra säljare är kanske viktigare än man kan tro. ”Jag säljer aldrig något” … Men, säljer du inte dig själv när du berättar för någon om dina kunskaper och om det du vill är att övertyga och på något sätt övertyga en annan person så säljer du.
– Av John Lidén, john.liden@tactic.se, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB. Artiklar är skrivna i generaliserande termer. Välkommen också att besöka vårt videoarkiv med runt 360 videos inom olika områden via https://lnkd.in/gK7_Mk8.
man kan tro.
Du undrar om du verkligen säljer något. Om du inte jobbar med försäljning kommer du att tro att du inte gör det. Att du aldrig säljer något … Men, säljer du inte dig själv när du berättar för någon om dina kunskaper, oavsett om de är proffs eller inom något område? Om det du vill är att övertyga och på något sätt övertyga en annan person så säljer du.
Du gör det när du talar till förmån för ditt favoritband, när du berömmer en film så att din vän ska bli övertygad, även när du rekommenderar ett ställe att äta på för dess läckra smaksättning. Allt säljer, och den enda skillnaden med en konventionell rea är att det inte finns något pris som nödvändigtvis uttrycks i pengar.