Delar i marknadsföring

Publicerat: 15 juni, 2021

Några av de delar som inbegriper i marknadsföring är t.ex.:

1. Är Produkt enheten/föremålet eller tjänsten svaret på dina potentiella kunders behov, önskemål och förväntningar?

2. Pris. Det kan ta en del försök och fel, men det är viktigt att hitta din prissättning. För högt och du förlorar kunder; för lågt och du kommer att minska dina vinstmarginaler – och så småningom riskera att gå ur drift. Kortfattat tar prissättning hänsyn till ett antal nyckelfaktorer, däribland målkunden, kontrollera konkurrenters prissättning hur och ha en god förståelse av förhållandet mellan kvalitet och pris.
3. Placering. Vilka är de optimala distributionskanalerna, eller platser som ditt erbjudande ska säljas och levereras på?
4. Kampanj som försäljning, reklam, evenemang och andra sätt för att uppmärksamma dina erbjudanden framför din målmarknad.
5. Process. Hur smidig är affärsprocessen från början till slut, från när de först upptäcker ditt varumärke tills de får sin produkt eller tjänst? Hur kan du göra det mjukare?
7. Fysiska bevis. Medan ett produktbaserat företag säljer fysiska artiklar, har ett servicebaserat företag andra fysiska indikatorer på deras varumärke och erbjudanden, som deras webbplats, broschyrer och visitkort. Hur bra spelar detta in i din övergripande varumärkesimage och kampanjer?

Om du är en företagsägare eller en blivande, har du säkert lagt märke till den stora mängden val du som har till hands – från att välja rätt saker till att få din målgrupp att köpa dem, att hålla kunderna nöjda och komma tillbaka för mer.
När du granskar och tillämpar marknadsföringsprinciper kommer du att kunna göra smartare och mer informerade affärsval. Detta kommer i sin tur att förbättra dina chanser att bygga ett varumärke som verkligen är värdefullt för dina kunder, ditt team och dig själv dramatiskt.
Prissättningsstrategi är avgörande för ditt företags framgång, varför du alltid bör optimera dina priser för din målgrupp och marknadsnisch.
Även om du har hittat en prispunkt som verkar fungera fantastiskt, finns det fortfarande okontrollerbara element som kan förändra dina omständigheter, som en ny utveckling eller konkurrenter i din nisch.
Om ditt företag inte är 100 procent online är platsen en viktigare faktor. Om du har en specialiserad produkt kan du behöva bli kreativ med de platser för att sälja in den för att se till att du visar ditt erbjudande inför rätt audiens.

De marknadsföringsmetoder online som vanligtvis används av företag idag:

• Innehållsmarknadsföring (content marketing), inklusive bloggar, videor, e-böcker, grafik, podcasts och webbseminarier
• Marknadsföring på sociala medier på plattformar som Facebook, Instagram, YouTube och Twitter.
• Influencer-marknadsföring, som är en typ av marknadsföring på sociala medier.
• E-postmarknadsföring för att engagera leads och kunder och vårda dem genom säljtratten.
• Sökmotoroptimering (SEO) för att förbättra sökrankningen.
• Betald annonsering, som Google Ads och sociala medier.
Till listan kan läggas professionell PPC-marknadsföring där din pay-per-click optimeras maximalt för at göra den så billig som möjligt, kontakta mig för mer information.
Till sist prissättningsstrategier är marknadsföringstaktik och att spika din prissättning är ett av de bästa sätten för att förbättra din omvandlingsfrekvens.
• Att driva ett onlineföretag utan en prissättningsstrategi är som att köra ett lopp utan spår. Du måste ha en prisstrategi på plats när du driver ett onlineföretag så att du kan se till att du inte prissätter dina produkter för högt eller för lågt.
– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB i Stockholm. Artiklar är skrivna i generaliserande termer.