Färdplanen för företaget

Publicerat: 10 juni, 2021

Marknadsföringsplanen – färdplanen för företaget – behöver inte vara ett långt och formellt dokument. Till och med en enkel som svarar på dessa tre frågor kommer att hjälpa: Vart är vi nu? Vart är vi på väg? Och hur kommer vi dit? En bra plan innehåller en sammanhängande och samordnad uppsättning marknadsföringsprogram med scheman och budgetar så att du kan genomföra en effektiv operation.

En skriftlig marknadsföringsplan är ett dynamiskt dokument, och du kan förvänta dig att göra ändringar i den när marknadsförhållandena förändras. Om du skapar en bra plan och uppdaterar den regelbundet hjälper det dig att hålla dig före konkurrenterna.
• Normalt brukar man hänvisa till en marknadsföringsplans tre huvudområden:
• Kunder
• Konkurrens
• Strategi

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling i Stockholm