Är du redo att sälja ditt företag?

Publicerat: 13 april, 2021

Innan du säljer ditt företag analysera det huvudsakliga skälet till varför du vill göra det. Det är ju viktigt är ju att du inte ångrar dig efteråt.

Kanske du faller in under någon av nedanstående anledningar:

A. “Jag säljer mitt företag på grund av pengarna som jag ska göra på försäljningen.”

B. “Jag är bara trött och det är inte roligt längre”.

C. “Jag är redo att gå i pension”.

De mest vanliga skälen återfinns i B och C. Skäl A kan klassas som det mest svaga skälet såvida du inte har en genomtänkt plan efteråt. För om du har många år kvar i arbetslivet så blir det svårt att trappa av helt. Risken finns dessutom att pengarna spenderas snabbt så en väl genomtänkt plan är att rekommendera vid försäljning. Om du har expertiskunskaper så kommer till exempel den nya ägaren med stor sannolikhet vilja att du arbetar kvar för överskådlig framtid.

En annan aspekt av en kommande försäljning är att varken sälja för dyrt eller för billigt. Det låter ju logiskt men kan vara svårare än vad man tror att åstadkomma – speciellt om man försöker sälja på egen hand. En företagsmäklare bryr sig inte om emotionella skäl avseende att sälja en verksamhet och tack vare det kan du få ett pris som ligger helt eller nära det du vill ha. Anledningen till det är att en företagsmäklare ser bara vinstmarginal och omsättning. Om båda ser bra ut så finns det ingen risk att företagsmäklare säljer ut det för billigt såvida du inte som ägare kräver det. Men då handlar det om desperation från ägarens sida då det inte finns någon anledning att sälja ett lönsamt företag för billigt. Då är det bättre att ge företagsmäklaren längre tid att finna en potentiell köpare som vill investera i en lukrativ verksamhet.

Det kan vara frestande att vilja sälja för ett överpris. Trots allt har man investerat väldigt mycket av sig i verksamheten och nu vill man ha betalt för det. Tyvärr fungerar inte det tankesättet i 99% av fallen. Köparen beaktar förstås företagets historia men vad som är mest viktigt i de allra flesta fallen av små och medelstora företag är kundstocken. Därför kommer du som ägare med stor sannolikhet att få skriva under en konkurrensklausul vilket i regel innebär att du inte får börja jobba hos en konkurrent eller försöka behålla kundstocken efter en överlåtelse.

Ett misstag som görs av personer som närmar sig pensionsåldern är att man har väntat för länge med att sälja verksamheten. Sälj verksamheten när den är lönsam även om det handlar om att pensionsåldern är några år i framtiden. Är du över 60 bör du definitivt tänka vad du vill göra med ditt företag, särskilt om du inte har barn som vill eller är lämpliga att ta över.

//

 

Mvh

John Liden