Utöka företagsförsäljningen på webben genom att vara mer specifik
Publicerat: 9 juni, 2021Även om det i allmänhet anses att runda nummer (t.ex. 500, 600 etc.) är lättare att förstå, bedöms normalt att specifika nummer är mer trovärdiga. När du är mer specifik låter du mer trovärdig och auktoritär, vilket är gynnsamt i din marknadsföring.
Vissa tidshanteringsexperter rekommenderar att planera möten vid en udda tid, till exempel 08:38, snarare än ett “runt nummer” som 8.00 eller 8.15. Det runda numret tillåter människor att anta att det är en uppskattning och riskerar att inte ge det för mycket vikt – 10 minuter hit eller dit spelar ingen roll… Genom att vara mer specifik, lägger du större vikt vid antalet och det uppmuntrar att delta i tid.
Samma princip gäller t.ex. för din webbplats/hemsida. Genom att vara specifik och ge mer detaljer ger du informationen större vikt i webbplatsbesökares sinne. Dock bör man vara försiktig så at trovärdigheten inte förloras. Allt handlar om i vilket sammanhang runda eller specifika siffror används.
När siffror används för tydlighet och förklaring är ett rundnummer vanligtvis bättre (till exempel “Arenan har c 30 000 platser” snarare än “arenan har 30 754 platse”).
När ett paket av en uppsättning eller en samling produkter ska säljas lista varje artikel i paketet och beskriv det i detalj. Om man till exempel säljer en borruppsättning till en hantverkare, beskriver man innehållet i uppsättningen. Detaljeringsnivån beror på vad som är lämpligt för din marknad. Om du till exempel säljer till allmänheten behöver du antagligen inte ange storleken på varje borrkrona; det räcker att säga något som “12 borrspetsar från X till Y”. När detta görs var försiktig så att du inte överväldigar kunden. Om du tycker att detta är ett problem, lägg detaljerna på en separat sida och ge dem möjlighet att se dem om de vill göra det.
Berätta vad det är värt. Om du buntar ihop produkter och erbjuder paketet till ett specialpris (det vill säga lägre än kostnaden för att köpa varje produkt individuellt), visa de enskilda priserna och deras totala, så att webbplatsbesökaren kan se rabatten lätt med sina egna ögon. Att ange priset på varje artikel är mer trovärdigt än att bara ange rabatten, eftersom webbplatsbesökaren vet att de kan verifiera detaljerna om de vill. Peka på den mest användbara biten. I vissa fall är det användbart att särskilja specifika artiklar som mer användbara än andra – till exempel: ”För de flesta av våra kunder är den mest användbara delen av paketet två timmars konsultation med en av våra tränare.” Detta minskar inte värdet på de andra föremålen i paketet. det lyfter helt enkelt fram de specifika föremål som andra har hittat mest användbara.
– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB.