Frågor som ringar in målgruppen

Publicerat: 22 oktober, 2021

Att finna en målgrupp är ett av de mest viktiga stegen för att börja bygga lönsamhet i ett företag, skapa marknadsföringskampanjer och därmed möjligheten at öka försäljningen. Att definiera målgruppen exakt är ofta mycket lättare sagt än gjort.

Identifiera den ideala kunden genom några inledande frågor:

  • Vilket segment av kunder kommer att ha störst påverkan för verksamheten om de blir kunder?
  • Identifiera vilka som för närvarande köper dina produkter eller tjänster, liksom alla vanliga faktorer som demografi och sociala faktorer som till exempel livsstil och intressen.
  • Vilka passar inte ditt företags produkter eller tjänster bra för?
  • Även om kundförvärv med en målkund i åtanke är en given utgångspunkt måste man i slutändan lyssna på marknaden dvs. som betalar och engagerar sig i din produkt eller tjänst. När man har kommit till den punkten går det avsevärt förbättra marknadsföring och affärsavkastning.
  • Finn de som söker febrilt efter din produkt eller tjänst. Det är din första målgrupp och de vet ofta vad den behöver. De kan ge dig den mest användbara feedbacken för att förbättra den.
  • Konsumenter letar ständigt efter varumärken för att ge dem svar eller lösningar, så om du kan göra detta är du redan på rätt väg för att föra din försäljning framåt.

Vi lever i den s.k. informationsåldern och att veta hur människor får sin information är nyckeln till affärsframgångar. Får de sin information från Google, TikTok eller utskriftskällor? Övertalas de av skyltar och medieannonsering? Att ta reda på var de får sin information hjälper dig att veta hur du ramar in och presenterar ditt innehåll.

  • För att begränsa din målgrupp, fokusera på det som gör ditt företag och dina produkter unika eller extra speciella. Dina konkurrenter kan erbjuda något liknande, men när man har ställt alla funktioners fördelar så finns det saker som sannolikt skiljer dig åt. Detta kan bero på överlägsen kvalitet, ett lägre pris, snabbare service eller en viss funktion som de andra inte erbjuder. Då kan du rikta dig till dem som verkligen kommer att uppskatta denna skillnad.
  •  Om du begränsar din målgrupp för långt kan det bli svårt att nå de siffror du behöver. Tänk alltid på hur du ska nå din publik när du planerar, att det är praktiskt genomförbart.