Lansera en produkt Online

Publicerat: 27 juni, 2021

Om du har funderat att lansera en produkt Online, t.ex. hälsoprodukt eller kanske en ebok, onlinekurs eller något annat så går det att göra det på lite olika sätt. Det mest enkla sättet är att du låter en mentor –leda arbetet med produktlanseringen och är väl investerade pengar både kort- och långsiktigt.
Ett av sätten är att förvandla din lansering till ett evenemang, komplett med en tävling för att vinna gratis produkter. Använd dina sociala kanaler som skyltar för evenemanget och främja lanseringen med betalda annonser till din målgrupp. Samarbeta med influencers, däribland Nina Jansdotter, och låta dem visa upp din produkt för sina följare. Detta hjälper för att öka medvetenheten kring din produkt och ditt varumärke med långsiktig framgång.

Dessutom:
-Undersök dina konkurrenter. När du väl vet hur din produkt kommer att se ut och vem du kanske tror vill köpa produkten är det dags att spionera på dina konkurrenter för att se om dina antaganden är korrekta. Finns det produkter som direkt konkurrerar med dina? Hur ser den indirekta konkurrensen ut för relaterade produkter?
– Hitta din målgrupp och titta på dina konkurrenters sociala kanaler som t.ex. Facebook, Instagram och Twitter är bland de mest nära sätten varumärken kan interagera med sina kunder, vilket gör dem till utmärkta platser för starta marknadsundersökningen. Observera de människor som engagerar sig i deras innehåll i t.ex. kommentarsfältet.
– Använd s.k. Storytelling för att beskriva produkten/tjänsten etc. på ett sätt som engagerar. Tendensen är att konsumenter vill känna förbindelse till produkten, särskilt om det handlar om något som svarar på ett särskilt behov eller fyller ett tomrum på marknaden.
– Skapa en marknadsföringsplan. När du har valt ut din produkt, Storytelling är klar och du vet vilken din målgrupp är blir det dags att ta fram en marknadsföringsplan för att göra din idé till något som kommer att tjäna pengar. Börja med att brainstorma vilka marknadsföringskanaler du vill använda. Detta beror på målgruppen som du undersökte tidigare i processen. Du vill marknadsföra din produkt på de platser som din målgrupp är mest engagerande. Detta kan betyda sociala medier, e-post, betald reklam etc. När det gäller själva produktlaneringsdagen försök göra din lansering till ett evenemang, med t.ex. en tävling för att vinna gratis produkter. Använd sociala kanaler som skyltar för evenemanget och främja lanseringen med betalda annonser till din målgrupp.

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB. Artiklar är skrivna i generaliserande termer.